FRIVOLITETER #1 dubbelknut, ring och picot


Jäklars vad seriöst det här blev.
Egentligen skulle vi plåta kedjor också, men batteriet till kameran ville inte det, så det får vänta lite.
...Vilket kanske är lika bra med tanke på att jag har påtat in 20 bilder här. Men det är ju så sjukt svårt att förklara i ord, så jag tänkte att det kanske var lika bra att bara övertydlig med bilder istället.

Nåja:  
Frivoliteter är alltså i princip uppbyggda av dubbelknutar som man gör ringar och kedjor av. De i sin tur fäster man i varandra med hjälp av picoter.
Ungefär.

Och i det här inlägget skall jag alltså förklara hur man gör dubbelknutar, picoter och ringar.

Ni behöver någon form av garn. Virkgarn vore awesome, men om ni inte har och vill testa ändå fungerar det med stickgarn, björntråd, rep, tandtråd eller ja, typ vad som helst. Eller nja, jag försökte med sytråd en gång, det funkade inte så bra (det tvinnade sig bara). Men annars.

En skyttel vore också bra. Har ni inte någon kan ni rulla ihop en bit av garnet till en boll. Så gör i alla fall jag.
Och sen när vi skall fästa kan det vara bra med en virknål. Pincett, knappnål, hårnål eller jäkligt smala fingrar kan också fungera.


Det blev lite fula knutar, det här är inte riktigt min typ av garn (dessutom var det lite stressande med en fotograf som hellre ville göra vad som helst förutom just vara fotograf) men ni borde se ungefär hur det går till i alla fall:


Så, har ni en skyttel, använd den. Annars rullar ni ihop en bit av garnet till en snygg liten boll.
Och för att göra det lite enklare för mig kommer jag att referera till garnbollen som skytteln. Jag tror liksom inte det helt magiskt blev en bara för att jag envisas med att kalla den för det.

Och så börjar vi med ringen:


Håll skytteln i er högra hand.
Gör en garnring runt den vänstra, och där tråden korsas skall ni hålla fast dem mellan tumme och långfinger.

Nu har vi grunden för en ring, dags att börja med dubbelknutarna:


För skytteltråden över er högra hand.


För in skytteln under tråden mellan tumme och långfinger.


Och pilla sedan ut skytteln över tråden.


Dra ut skytteln lite till och tahdaa! Tråden som låg över din högra hand trillar ner, och plötsligt har vi en liten ögla där.

Och nu, nu kommer det magiska:


Spänn skytteltråden och slappna av i vänster pekfinger.
Voilà! Vår halva knut ligger nu runt skytteltråden istället för runt tråden i ringen.


Och nu kan ni spänna tråden lite försiktigt med vänster pekfinger (se till att skytteltråden hålls spänd så länge) så knuten vandrar ner mot tummen och långfingret.
Det här är alltså en halv dubbelknut.

Då skall vi fixa andra halvan också:


För skytteln över tråden mellan tummen och pekfingret.


Och dra tillbaka den under tråden i ringen, men över skytteltråden.
(Eh? Förhoppningsvis är bilden tillräckligt tydlig så ni förstår det där)


Och så skall den avslutas på samma sätt som första delen av dubbelknuten, spänn skytteltråden...


... och slappna av i vänster pekfinger så knuten lägger sig runt skytteltråden.
Spänn sedan försiktigt pekfingret så knuten kan vandra ner till knuten vi gjorde tidigare.


Och grattis, ungefär så här skall er färdiga dubbelknut se ut.
Pröva nu att dra lite försiktigt i skytteltråden, blir ringen runt handen mindre? Bra, då har ni gjort rätt. 
Om ringen känns lite liten kan ni ju också göra den större genom att dra lite i den.


Nu skall ni göra ytterligare tre dubbelknutar bredvid den första.

Sen skall vi börjar på vår picot


Då gör vi första halvan av en dubbelknut som vanligt, men istället för att dra knuten hela vägen till de fyra andra, lämnar vi lite mellanrum mellan dem.


Så gör vi klart dubbelknuten där.


Och eftersom vi ju alltså knyter runt skytteltråden, betyder det att ni nu borde kunna fösa den senaste dubbelknuten till de fyra andra med hjälp av fingrarna.
Då har vi fått en liten ögla, det är alltså den som är picoten.


Nu skall vi göra klart ringen. Knyt tre dubbelknutar till, gör en picot, ytterligare tre knutar (förutom den ni använden för att skapa picoten med) och en till picot med fyra dubbelknutar efter sig.

Så här skall det alltså se ut när ni är klara:
4 dubbelknutar, picot, 4 dubbelknutar, picot, 4 dubbelknutar, picot, 4 dubbelknutar.


Nu tar vi försiktigt tag i alla knutar vi gjort samtidigt som vi drar i skytteln, och kollakolla! Ringen stänger sig!
Eller borde göra i alla fall, om ni kommit ihåg att flytta över alla knutar runt skytteltråden.
Viktigt att få det där rätt.


Och Tahdaaa! En färdig ring.


Next time, on tatting with Linda:
Kedjor och hur man läser mönster.


(Jag har alltså inte gått något überhäftig utbildning utan lärt mig via olika siter. Det vill säga: jag kan alltså inte vara helt säker på att allt är 100% riktigt, men det ser rätt ut när jag följer mönster, så jag tror det.
Med andra ord: Om ni ställer upp i "Vem vet mest?", får en fråga om frivoliteter och svarar fel pga något ni lärt er här, står inte phyllisholly.blogg.se för eventuell utebliven vinst.)

Kommentarer
Postat av: Moas

hur gör man om man vill slå flera ringar och inte en kedja efter det?

2012-02-12 @ 13:43:53
URL: http://http://mooosis.blogg.se/
Postat av: Ystra Virvelsvans - No Poo-frälst

Kul att du ger ut lektioner, håller precis på att lära mig själv jag också :-)
Har hittills gjort en liten blomma, fast jag använder en nål och slår knutarna på och drar igenom tråden.

2013-09-06 @ 02:15:34
URL: http://ystragoesnopoo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback