2/3

Okej, det har visst blivit rätt dåligt med uppdatering, men nåja, nu är jag igång igen.

Igår och idag har jag sytt på skjortan till Gab. Eller egentligen har jag bara sytt en modell av lakan som test, jag vågar inte riktigt klippa i nytt tyg innan jag sett att det kan fungera. Dessutom har jag inte ens köpt tyg till den ännu, men om han blir nöjd med skapelsen av lakan så skall jag försöka fixa.
Just det där med herrskjorta är nog kanske inte vad jag skulle få för mig att göra i vanliga fall, men det finns tre saker jag vill försöka lära mig som den funkar kalas till:
- Sy raka, snygga sömmar. Låter så enkelt, men med min obefintliga erfarenhet är det i princip omöjligt.
- Funktionsdugliga ärmar, vilket jag aldrig gjort tidigare. På något sätt känns det lite som att ta sig vatten över huvudet när jag inte har något mönster, utan bara en skjorta som jag utgår från, och man kan ju inte lägga ut ärmbitarna rakt utan att sprätta upp den. Och gör jag det blir jag nog hatad av någon för resten av livet. Nåja, hittills har det gått rätt bra att påta lite smörpapper runt dem och rita av så gott det går.
- Knapphål. Det låter också som något som borde vara enkelt, men när de skall vara så små, och sicksacken så smal får jag lite problem. Eller snarare min symaskin, den verkar inte gilla det där. Så jag tror det blir en hel del bråkande med diverse inställningar.

Och nu är jag jättesugen på att göra en kjol av satintyget som blev över från klänningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback