DEL ETT

Ifall någon skriver ett "Kära Bullen, hur gör man en klänning med (inte så snygga) rynkor?"-brev tänkte jag köra några steg för steg-bilder om hur jag gjort hittills. Och folk som kan sy får gärna hålla för ögonen.
Jag ser redan framför mig hur kommentarsfältet fylls av "NEJNEJNEJNEJNEEEEEEEEJ! SÅ KAN MAN INTE GÖRAAA!!!!"
Men nåja, det har varit rätt kul i alla fall.




Först och främst, ha en misslyckad klänning som inte passar alls. Eller sy en. 




Sprätta upp den. Ett bra tips är att sitta vid tv:n, det tar mycket längre tid, men ack så mycket roligare det blir.
(Ett jävla under att tygbitarna fortfarande håller med tanke på hur mycket jag har gjort om dem förresten)




Mät ut hur långt in i kanterna rynkorna skall vara.




Klipp ut delar i ett annat tyg, gärna ett lite transparent sådär.
Bredden skall vara som på det mörka tyget, längden skall däremot vara längre.
Om man vill ha 8cm långa rynkkanter, förläng med 8 cm + sömsmån.
Typ. Hellre för långt än för kort om man har tillräckligt med tyg, överflödstyg går ju kalasfint att bara klippa bort sen.




Minska lite på trådspänningen och sy en rynktråd från kanten till.. ja, hur långt det transparenta tyget nu skulle rynkas.




Placera pressarfoten bredvid den förra rynktråden och sy en till rynktråd.
Att damma av symaskinen vore inte heller helt fel ser jag.




Lägg tygen på varandra, och nåla ihop dem där rynkorna skall börja.
Herregud vad bra förklaring det här blir. Alltså, i det här fallet: 8 cm från kanten på tyget underst och 17 från kanten på det transparenta. Dra försiktgt i övertrådarna och puffa in tyget så det blir rynkor.




Nåla fast rynkorna där de skall vara. Gärna snyggt. Det är typ omöjligt.
Men jag insåg att det nästan är lite finare om de blir lite på random och inte helt jämna, bara det inte blir bubbliga och stora rynkor. Fast det hjälper inte så mycket, det är typ omöjligt ändå.




Sy fast tygen i varandra. Det går ofc att göra på maskin också, men det är svårare att få rynkorna på rätt ställen då.


Jah, där är jag nu.
Missa inte den ooolidligt spännande "del två" som förhoppningsvis kommer imorgon.

Förresten var det inte meningen att bilderna skulle se ut att vara tagna från någon sybok på 70-talet, det bara blev så.

Kommentarer
Postat av: Alexandra, KAKHUSET ♥

Wow, galet snyggt!♥

2010-02-03 @ 21:23:05
URL: http://www.kakhusets.se
Postat av: Heyli

har du gjort klänningen på första bilden alltså!? grymt snyggt gjort isåfall tycker jag! :)

2010-02-04 @ 00:23:44
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

haha nää fy hela badrummet är hemskt! skönt ska de bli att fixa nytt :)

2010-02-04 @ 02:07:29
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

jaaha ja jag avskyr när jeansen vrider sig sådär, så förstår att de är ännu mer störande att en hel klänning vrids.. tråkigt att de blev så för den ser så fin ut på bild :)



ja nu går det undan, jag vill ha ett fint badrum så fort som möjligt! är väl klart till våren hoppas jag iaf :)

2010-02-04 @ 02:27:00
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Sessan

Tack så jättemycket.

Det är 3 svarta ljusstakar i olika höjder & en ljusslinga som ser ut som diamanter, fast det sistnämda ser du nog :P



Galet snygg klänning måste jag säga. Önskar man hade formen att ha en sådan.

2010-02-04 @ 08:13:04
URL: http://victoria87.blogg.se/
Postat av: fia

haha, inte alls en dum fråga! jag var nämligen tvungen att fråga en som jobbade där exakt samma fråga, och det är måtten på lakanen som står på förpackningen :)

2010-02-04 @ 10:33:25
URL: http://fiaanderssons.blogg.se/
Postat av: Therese Turesson

Sv: Ja, visst är det riktigt fint! :) Jag beställde det hos en tapetserare här i Växjö som beställer hem från olika märken. Så har faktiskt ingen aning om var den kommer ifrån. Får jag reda på det så hojtar jag till!

2010-02-04 @ 11:50:57
URL: http://thereseturesson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback