FRIVOLITETER #3 fästa och mönster


Previously on tatting with Linda:
kedja och mönster
(Det var ett tag sen, men det hittas i alla fall här)

Jahapp, nu är det alltså dags att fästa och kolla på sista delen av mönstret.

Vi börjar med att göra en ring som skall se ut så här:
3ds p 4ds p 4ds p 3ds

Och eftersom vi skall göra en klöver (som består av tre ringar bredvid varandra) så vänder vi inte på arbetet, utan börjar istället på en ny ring, bredvid den vi nyss gjorde:

Den andra ringen skall börja med tre dubbelknutar.
Alla är med?
Kalas!

Sen skall vi fästa ringen i vår senaste picot:

Det gör vi genom att dra garnet som vi har runt handen genom picoten (det är alltså här en virknål eller väldigt smala fingrar kan vara bra att ha)


Sen för vi skytteln genom öglan...


...och drar tillbaka garnringen igen, så en liten bit av ringen ligger runt skyttelgarnet, tätt bredvid vår senaste dubbelknut.
Sen är det bara att knyta på som vanligt. 

Mönstret för sista varvet på stjärnan ser ut så här:

R: 3ds p 4ds p 4ds p 3ds, do not turn
R: 3ds (join to last p of previous ring) 3ds p 1ds p 1ds p 3ds p 3ds, do not turn
R: 3ds (join to last p of previous ring) 4ds p 4ds p 3ds, turn
Ch: 8ds (join to first p of first ring of previous round) 2ds (join to last p of first ring of previous round) 8ds, turn
Repeat around, joining the chains with every ring of first round

eller:
R: 3-4-4-3
R: 3+3-1-1-3-3
R: 3+4-4-3
Ch: 8+2+8

Så här borde det se ut när sista varvet är klart:


Och ja, det var väl det.

(Jag har alltså inte gått något überhäftig utbildning utan lärt mig via olika siter. Det vill säga: jag kan alltså inte vara helt säker på att allt är 100% riktigt, men det ser rätt ut när jag följer mönster, så jag tror det.
Med andra ord: Om ni ställer upp i "Vem vet mest?", får en fråga om frivoliteter och svarar fel pga något ni lärt er här, står inte phyllisholly.blogg.se för eventuell utebliven vinst)


Kommentarer
Postat av: Ellet

Så FINT! Måste ta mig i kragen och börja virka igen!

2012-06-01 @ 20:07:12
URL: http://rostmackan.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback