FRIVOLITETER #2 kedja och mönster


Previously on tatting with Linda:
dubbelknutar, ringar och picoter
(finns här för er som inte orkar scrolla ner två inlägg)

Som sagt, det var lite knepigt att försöka ta bilder och knyta på samma gång, men jag tror budskapet kommer att gå fram i alla fall. Annars får ni gnälla lite på mig.

Nåja.
Det här inlägget skall alltså handla om hur man gör kedjor och läser mönster.


Ungefär så är borde det ha sett ut där vi slutade sist:

(Jag hittade inte ringen jag gjorde förut. Därav den nya färgen på garnet. Ingen panik, det är okej)

Nu skall vi göra en kedja, och då börjar vi med något helt revolutionerande:

Vi vänder på ringen!
Tanken med det här är att när vi håller i ringen skall tråden som sitter fast i nystanet vara åt vänster, och skytteln till höger.

Nu skall ni hålla ringen mellan vänster tumme och långfinger, sen har ni (enligt mig) två alternativ:

Antingen gör ni en ring runt er vänstra hand med tråden mellan ringen och nystanet.
En likadan som när vi knöt ringen förut alltså.

Det är så man skall göra. Men eftersom jag tycker att jag hittat en enklare lösning kör jag på det här i stället:

Eftersom det enda vi behöver kunna göra med tråden är att spänna den ibland brukar jag bara snurra den några varv runt mitt pekfinger.
Men ja, gör som det känns bäst bara så blir nog det här jättebra.


Så börjar vi med dubbelknutarna igen. För skytteln runt tråden i vänster hand, flytta över knutarna så de ligger runt skytteltråden (exakt som när vi knöt ringen förut alltså) och se till att de hamnar så nära ringen som möjligt.


Gör två dubbelknutar, en picot och två dubbelknutar till.
Här har vi alltså en kedja. En ovanligt kort sådan, men ändå, en kedja.

Nu skall vi göra en till ring:
Och då vänder vi på arbetet igen, så skytteln är till vänster och nystanet till höger.
Så skall ni alltid göra när ni byter från ring till kedjor eller tvärtom.
(Om ni inte använder två skyttlar eller det är något annat speciellt på gång, men då kommer det att stå i mönstret)


Och så påbörjar vi en ring på samma sätt som förra gången.
Gör fyra dubbelknutar, så nära kedjan som möjligt.

Så, nu borde vi ha koll på det där med ringar och kedjor.
Då skall vi fokusera lite på mönster.
De flesta mönster är alltså skrivna på engelska (eller nja, men inte på svenska i alla fall) och därför håller vi oss till det här också.

Just nu har vi börjat på en liten stjärna, och nu skall ni få mönstret på första varvet.
Först en liten lista på hur några av förkortningarna brukar se ut:
ring - R
kedja - Ch (chain)
dubbelknut - ds (double stitch)
picot - p

(det fetstilta är alltså vad vi redan har gjort):
R: 4ds p 4ds p 4ds p 4ds, turn
Ch: 2ds p 2ds, turn
R: 4ds p 4ds p 4ds p 4ds, turn
Ch: 2ds p 2ds, turn
*R: 4ds p 4ds p 4ds p 4ds, turn
Ch: 2ds p 2ds, turn*
Repeat from * to * for a total of 6 R

Ett annat sätt att skriva mönster på är att bara använda siffror och minus eller plus, beroende på om picoten skall användas till att fästa i eller inte. Så här skulle början av vår stjärna kunna se då:

R: 4-4-4-4
Ch: 2-2
For a total of 6 rings

Vilket fungerar väldigt bra på det här varvet, men när man gör större dukar och skall fästa i många picoter kan det bli lite rörigt att hålla reda på var vad skall fästas. Speciellt om man inte har en tydlig bild på hur det färdiga resultatet skall se ut.

Nåja, ungefär så här borde det se ut när det är klart:

Lite vind och ostabil kanske, men det är lugnt. Det fixar vi i nästa varv.

Next time on tatting with Linda:
Fästa med picoter och lite mer mönster.

(Jag har alltså inte gått något überhäftig utbildning utan lärt mig via olika siter. Det vill säga: jag kan alltså inte vara helt säker på att allt är 100% riktigt, men det ser rätt ut när jag följer mönster, så jag tror det.
Med andra ord: Om ni ställer upp i "Vem vet mest?", får en fråga om frivoliteter och svarar fel pga något ni lärt er här, står inte phyllisholly.blogg.se för eventuell utebliven vinst)


Kommentarer
Postat av: PussJorvas

Heheh. Jag lämnar det där åt dig, det verkade för krångligt för min sy-kompitens... Gillar mer när symaskinen gör jobbet åt mig!



Sv, Ja, jag menar det. Jag har ingen som helst koll på kameror. Har det tight i plånboken också, så det är ju inte heller så kul när ens kamera bestämmer sig för att paja just då... :(

2012-02-13 @ 23:53:16
URL: http://pussjorvas.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Jag har svarat på din fråga om overlock i min blogg. Det var nog enklast så :)

2012-02-14 @ 10:18:51
URL: http://jasdrawings.blogg.se/
Postat av: LORISSA LOVEBOMB

Gud, nu blev jag förvirrad, haha, men det är fantastiskt!



Ja men så är det för mig med, eller både och egentligen. Jag VILL jobba för att det ska hända, men jag gör det inte direkt aktivt utan drömmer mer :)

2012-02-14 @ 12:47:07
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Sandra

Nice! :)

2012-02-15 @ 02:09:28
Postat av: Jasmine

Vilket underbart hantverk! Du är duktig, minst sagt. Jag är imponerad, verkligen.

Fortsatt lycka till.

Kram

2012-02-22 @ 19:38:54
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Postat av: Sandra

Shit va coolt! Måste pröva! Blir ju jättefint!

Postat av: Ystra Virvelsvans - No Poo-frälst

Så fin! Det mönstret ska jag knyta efter i helgen :-)

2013-09-06 @ 02:40:08
URL: http://ystragoesnopoo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback