"LITE LURIG ATT HANTERA"

Hittat på svt.se:

"En 24-åring bosatt i Värmdö ställdes idag inför Stockholms tingsrätt i det första fildelningsmål i Sverige som rör den typ av fildelning som de flesta svenskar som fildelar använder sig av.
Det handlar alltså om torrent-tekniken, och det här är ett principiellt viktigt fall eftersom det kan bli prejudicerande."

"Att just 24-åringen står som tilltalad är mest en slump. Husrannsakan gjordes i ett hus i Värmdö på grund av andra misstankar mot en person som var bosatt i huset, och då råkade 24-åringen vara där, fast han inte bodde i huset. IT-teknikerna från polisen upptäckte då filerna i hans dator."

Det där sammanfattar nog rätt bra varför jag är nyfiken på var det kommer att sluta.
Första delen för att.. tja, exakt vad som står där egentligen, och andra för att jag tycker så jäkla synd om honom.
Måste ju vara världens oflyt. 
Hur som helst, jag blev alltså så intresserad av fallet så jag bestämde jag mig för att lyssna igenom rättegången.

Den började med att åklagaren (Fredrik Ingblad) förklarade hur fildelning går till.
Och det lät ungefär så här: "och det kallas att man är en L-E-E-C-H-E-R. Man leechar, då delar man."
Ja, okej.

Sen skulle han visa en presentation för att göra det lite mer överskådligt.
I ungefär tio minuter hörde man hur folk gäspade medan han hade problem med att få igång den (ett jävligt konstigt tillfälle för teknikstrul egentligen), innan någon sa att de tar en paus medan man försöker hitta en lösning.

Det var för 20 minuter sen. Och fortfarande är allt man hör "Jahaaja, om vi testar den här on då? Nähä. Off då? "
"NÄMEN! Fungerar det inte på andra datorn heller? ", ungefär.

Där är jag alltså just nu, och om det här slutar med nån fattig presentation i Powerpoint som upprepar
vad han redan sagt så ggghfgjklhfg.

Så ja, om någon annan får för sig att lyssna kan ni alltså spola förbi första timmen.
Det var egentligen bara det jag tänkte skriva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback